Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken bij Kliniek voor tandheelkunde Tholen?

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 15 15.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:30 - 21:00
dinsdag08:30 - 17:00
woensdag08:30 - 17:00
donderdag08:30 - 17:00
vrijdag08:30 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Kaaij 14
Tholen 4691EE
Route

Patiëntervaringen

2987 reviews · ⭐ 9.0 gemiddeld

Zeer tevreden !!

Ik ben al vele jaren een zeer tevreden patient, professionaliteit van een zeer hoog niveau, Chapeau !!

Serieus de beste keus!

Een patiënt zijnde voor over 10 jaar ben ik nog steeds vol vertrouwen en dat wil ik zo houden!

Deskundig en efficiënt.

Zeer meedenkend met de patiënt. Rustige en professionele behandeling waarbij patiënt prima uitleg krijgt.

Goede service.

Had tandpijn,langs geweest, nagekeken last van ontstoken tandvlees, kreeg perio aid mee om dit te verzachten.

Vriendelijk ontvangen en aardige lieve mondhygiënist

Ik ben tevreden. Aardige receptionisten. Ik heb een goede, lieve en aardige mondhygiëniste. Volgens mij heet ze Yasmine. Tandartsen wisselt wel heel vaak. Er werken wel steeds nieuwe tandartsen. Dat vind ik wel een minpuntje. Maar ze doen hun werk goed.

Zeer goede tandartsenpraktijk.

Vriendelijk en uitstekend.

prima geholpen

x

Prima

Goed

Altijd goed geholpen

Vriendelijke ontvangst Tijden komen overeen Goede uitleg

Top tand kliniek

Heel vriendelijk personeel ze stellen je op je gemak

Goed

Mijn ervaring is prima altijd netjes met uitleg en behandeling.

Fijne tandarts

Ik voel me altijd op mijn gemak, word snel en goed geholpen op tijd, en kan er terecht met al mijn vragen.

Empathisch en begripvol.

Klachten na plaatsing kroon op implantaat: ik kon terecht bij een andere tandarts de volgende dag op een tijdstip wat ik aangaf ivm werk. Wel wat langer moeten wachten omdat het erg druk was. Ik ervaarde de behandeling als pijnlijk. Had het gevoel dat er goed naar mij werd geluisterd en ik ervaarde veel begrip.

Goede vertrouwde tandzorg!

Fijne kundige tandarts en team.

Goed

Gewoon goed

Top

Vriendelijke,efficiënt en betrouwbaar

Goed

Nette praktijk goed geholpen en uitleg gehad.

Jarenlang tevreden klant

Goed geholpen, jarenlang dezelfde tandarts

Goede en zorgvuldig consult gehad

Jammer dat de naam van de tandarts niet wordt gecommuniceerd in de afspraakbevestiging

Super fijn geholpen

Vriendelijke tandarts, assistenten Fijn geholpen.

Zeer vriendelijk en deskundig.

De assistent hielp me zeer rustig en kundig vooraf en de tandarts nam alle tijd en rust voor de controle. Beide legde hun handelen duidelijk uit. Ook tijdens de behandeling.

Geweldige tandarts

Sajedi is een super lieve én kundige dame ene stelt mij op mijn gemak

Mooi op tijd

Mooi op tijd en vriendelijke mensen.